Meet the typewriter!

Wednesday, January 30, 2013

Nostalgia tingkatan 5.

Hm hampir 2 bulan aku terhuyung-hayang dkat rumah. Buat itu ini. Begitu begini. Bila dah siap bekerja rumah, mulalah nak berangan bagai. hikhik. (Dduk rumah sorang2 cakap dengan dinding la :P) Lately ni teringat dkat sekolah. Mostly masa ting 5. Yelaaa jadi senior kan. Semua kau bedal nak buat. Haha. Tambah2 masa tengah study dengan friends and teachers. Really miss it! Teringat kata-kata Cikgu Azli "Nanti tahun depan kamu kalih kiri tak nampak dah Rushda kalih kanan tak nampak dah Bihah. Pandang depan tak nampak dah blackboard. Hm"

This is the truth.

Bahasa Melayu. Setahun 3 kali kut tukar cikgu. First umi ajar. Second.....(Ya Allah, aku lupa nama cikgu tu. Anak murid hape ni banyak sangat telan semut eh? Dahla cikgu tu comelsss ish) Third Cikgu Hiyah ajar. Kelas dengan Cikgu Hiyah memang bingit. Hehe. Dengan keletah bdak-bdak lelaki yang suka menyakat cikgu. Adnin pun suka kacau cikgu ihik =D Berbuih mulut cikgu melayan. Selalu lepas dapat result paper BM cikgu akan buat re-check dalam kelas. Time tu memang cikgu tak menang tangan nak layan anak murid dia ni. "Cikgu, ni saya awat salah?" "Cikgu, awat dia betul saya salah?" "Cikgu macam ni tak boleh buat ka?" "Cikgu tambahlah markah saya" bla bla bla...... Kadang-kadang re-check satu jawapan pun hampir setengah jam.

Bahasa Inggeris. Kelas dengan Sir Kamal adalah kelas yang paling sempoi. Study relax dari awal tahun sampailah akhir tahun. Cuma nak dekat trial tu kita serious sikit. (Selit juga main haha dasar tak sedar hewhews) Bila sir masuk kelas semua mesti curious je apa yang akan di ajar haritu. Sebab selalu kami akan buat essay. Yelaa bila selalu buat mesti macam erghh sikit kan. Haha. Tapi buat essay dgan sir best buat essay simple ja. Asalkan grammar kau tak tungging terbalik sudah.

Bahasa Arab. Hok rindunyaa cek dengan kelas arab. Kelas paling banyak kali aku kena berdiri. Hewhews Memang style kelas arab dengan Ustaz Yus cenggitu. Kau tak lepas iqrab berdiri lah kau. Selalu kena iqrab mesti semua fokuss lebih. Yelaa umur makin lanjut tak boleh berdiri lama-lama (Bajet macam dah tua bangka gituu ahaks) Tapi bila kelas petang aku rela ja berdiri. Daripada aku duduk keja nak cium meja ja. Ngantukks uolls hihi.

Sejarah. Cikgu Khalid mix chinese. Eh, aku rasa tak. Cikgu Khalid muaalaf :) Cikgu Khalid baru je datang sekolah aku tahun lepas. Tup tup dapat ajar kelas aku. First time aku jumpa dia dekat perhimpunan. Tu pun sbab cikgu tegur. "Emm kelas tingkatan 5 dkat mana?" "Naik tangga ni. Tingkat satu" "Terima kasih" "Sama-sama" Lepas jalan depan sikit, I was like "bapak sapa pulak tu?" Haha. Masa tu aku tak terfikir pun dia cikgu. Mungkin awal pagi aku pun macam blur berada di awan awangan. Dalam kelas cikgu paling susah nak ingat nama pelajar perempuan. Sekali kena Saodah. Alhamdullilah nama aku tak bertukar. Huhu. Cikgu ajar Sj memang best. Ringkas & padat. Penuh dgn cerita zaman sebelum merdeka.

Maths. I really really love maths. teheeeeee! Maths kan tak perlu hafal. Buat latihan. Tu yang suka tu. Teacher Haslina is our teacher. Buku paper exam Maths la yg paling habisss buat latihan. Haha. Bila dah suka bukan nak boleh dduk diam kan.

Add Maths. Subjek feveret jugak ni. Tapi kan bila teacher Ruzana bagi handout minggu ni. Minggu depan pun handout tetap putih berseri. Adalah conteng sikit-sikit. Buat latihan nak kena ada jawapan. Macam tu lah. Add maths kan mencabar. Satu soalan tapi jawapan penuh satu muka surat. You know antara saat-saat indah masa I sekolah dulu adalah "Bila buat latihan Add Maths dapat jawapan betul :D" memang detik bahagia yang akan dikongsi dengan rakan-rakan :)

Physics. Dalam kelas physics kena alert jugak. Yelaa lepas habis satu sub-topik cikgu Azli akan tanya balik. Jawablah sampai boleh duduk. Dalam kelas kami ada budak lelaki tu pakar fizik. Bila sir tanya dia jelah yang jawab. Haha. Kitaorang semua tawaduk ja. Keh keh keh.

Chemistry. Nak dekat trial kut baru rasa best dengan Chemist ni. Paling best bab Soap dengan ubat2 tu. (Amboi pilih tajuk senang -.-) Aku tahulah Chemist aku tenggelam timbul ja. Sebelum kelas dengan Cikgu Wahidda start mesti kena tazkirah dulu. Biaq sedaq diqi yang diqi tu nak ambik Spm. (Penang habisss)

Biology. Guruku jiranku jua. Okay aku dengan cikgu Salmah setaman. Biology is quite interesting sbab kita belajar pasal diri kita juga kan. Macam mana kita penyah-tinja-an (Takdak tajuk lain ke ha aida?) Masa form 4 kan bab 7 bedah katak kan. A friend of mine adalah bawak katak besar gila kut hasil tangkapan dia dekat rumah. Uolls tahu boleh dalam lab dia terlepas katak tu. Nasib baik haritu pkai baju Pj so boleh la buka langkah laju-laju panjat naik atas meja lab. Amekaww! Trauma aku lepas tu haishh. (Eh ni nostalgia tingkatan 4 ni)

Syariah Islamiah. Ustazah Saliza :) I really like her. Gaya ustazah. Percakapan ustazah. Belajar Syariah best kut. Dapat ubah perangai aku yang agak ganass ni. Nasihat ustazah selalu kena dengan diri aku yang serba kekurangan ni. Belajar Syariah dapat jugak mendalami ilmu agama. Macam mana hukum seseuatu perkara ditentukan. Ada step-nya tau.

Al-Quran & Sunnah. Ustaz Zahrin suka buat mata bulat bila tengok orang. Huhu. Dalam lawak ustaz pun ada tegasnya. Dalam kelas ustaz suka pi berjalan-jalan dekat setiap meja pastu ketuk meja sekali dengan tanya soalan. Motif? Hehe Hilangkan rasa mengantuk & jangan tidur dalam kelas.

Tiada lagi tempat berkumpul dengan kawan-kawan sekecil bilik darjah. Memberi perhatian kala guru sedang mengajar. Fokussss! Fokusssss! Mencubit kawan dikala mereka mengantuk (ataupun tampar pipi sendiri) sambil buat muka peliks.......apalah cikgu aku cakap ni?! hiks. Nostalgia the end.

No comments:

Post a Comment